INTERNET, TV &
BELLEN VERGELIJKEN

Ieder huishouden krijgt ermee te maken: internet, TV en bellen. Om nou te weten waar je het goedkoopste alles-in-1 contract afsluit, heeft Overstap Partner een speciaal stappenplan ontwikkeld. Volg de stappen, vergelijk alles in 1 pakketten en bespaar jaarlijks tientallen euro’s op jouw contract.

Gegevens opzoeken

Voor het opzeggen van je huidige contract, wat in stap 4 aan bod komt, heb je jouw klantnummer nodig. Naast het klantnummer zijn de volgende gegevens ook benodigd om een goede vergelijking te maken:

    •    Maandbedrag
    •    Pakketvorm
    •    Einde contract datum

Deze gegevens zijn terug te vinden op je facturen of jouw online account bij de provider. Neem contact op met je provider wanneer je deze gegevens niet kunt vinden.

Hou rekening met de einddatum van je huidige contract voordat je internet en tv aanbieders gaat vergelijken en nieuwe contracten afsluit. Dit voorkomt dat je 2 contracten tegelijkertijd hebt lopen. Heb je een doorlopend contract (langer dan één jaar klant), dan kun je het contract meestal maandelijks opzeggen en is overstappen zeker de moeite waar.

Voordat je providers kunt gaan vergelijken, moet je rekening houden met het type aansluiting. Sommige aanbieders leveren alleen pakketten voor een Coax-aansluiting, terwijl andere enkel werken met ISRA-aansluitingen. Check dit goed voordat je gaat vergelijken om misverstanden te voorkomen.

Pakketten vergelijken

Bij het vergelijken van alles-in-1-pakketten is de prijs meestal de doorslaggevende factor. Laat je echter niet verleiden door kortingsprijzen van de eerste paar maanden, maar let voornamelijk op het totaalbedrag dat je per jaar betaald. Als je al langer dan een jaar niet bent overgestapt is het zeker verstandig om over te stappen vanwege de instapkortingen bij concurrenten.

Je kunt het best een vergelijking maken op basis van de volgende gegevens:
    •    Postcode + huisnummer
    •    Downloadsnelheid internet en soort internetverbinding
    •    Belgedrag

 

Veel gezinnen kiezen voor het koppelen van verschillende contracten bij meerdere aanbieders. Dit is echter in de meeste gevallen niet voordeliger. Bij Overstap Partner kun je precies zien wat je kunt besparen door je losse contracten te vergelijken met de alles-in-1-pakketten.

Als je gaat overstappen moet je altijd kijken naar wat je nou eigenlijk nodig hebt. Het klinkt aanlokkelijk om zo’n groot pakket met extra korting af te sluiten, maar is niet altijd voordeliger. Bijvoorbeeld als je korting krijgt bij 200 Mbit/s downloadsnelheid, maar als je voornamelijk thuis tv kijkt, heb je aan 50 Mbit/s downloadsnelheid ook voldoende. Laat je dan ook niet verleiden door kortingen op hogere afnames, want uiteindelijk betaal je die overwaarde alsnog.

Overstap aanvragen

Bij het daadwerkelijk overstappen via de vergelijker, komt het aan op gegevens. Deze dien je op de website van de aanbieder in te vullen voor het contract dat je aangaat. Zodra je akkoord gaat, gaat ook jouw bedenktijd van 14 dagen in. Zo kun je eerst nog even alles testen voor je jouw beslissing definitief maakt. Houd wel altijd de kleine lettertjes in de gaten als het om kortingen gaat, want deze zien velen over het hoofd!

 

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen is er om consumenten te beschermen tegen impulsieve beslissingen en onduidelijke contracten. Het geeft jou de tijd om zonder opgaaf van reden het contract alsnog te ontbinden. Dit houdt in dat als je de overstap ongedaan wilt maken, je binnen 14 dagen contact moet opnemen met de betreffende aanbieder. Zij zijn dan verplicht het contract kosteloos te ontbinden.

Opzeggen huidige contract

Het opzegproces is vrij simpel. Klik op onderstaande link en doorloop de stappen die hieronder
staan vermeld om jouw alles-in-1 contract op te zeggen.
    •    Zoek de naam van jouw aanbieder.
    •    Selecteer het betreffende contract.
    •    Vul de gegevens van stap 1 in en onderteken de brief.
    •    Laat de brief versturen (kosten €2,99,-) of doe dit zelf door deze te downloaden en te printen.

 

  • Zorg ervoor dat de opzegtermijn van 30 dagen overeenkomt met de ingangsdatum van je nieuwe alles-in-1 contract.
  • Vergeet de handtekening niet wanneer je de uitgeprinte brief zelf opstuurt.
  • Let op dat de klantnaam en het klantnummer correct staan vermeld.
  • Het is in sommige gevallen ook mogelijk om jouw contract telefonisch op te zeggen. Neem voor deze mogelijkheid contact op met jouw huidige aanbieder.

Controleer de overstap

Het vergelijken en overstappen van provider is door dit stappenplan hopelijk goed verlopen. Desalniettemin raadt Overstap Partner aan om alsnog te controleren of het huidige contract is opgezegd en of het nieuwe abonnementsbedrag klopt. Via je rekening kun je snel zien of je oude aanbieder nog geld afschrijft en of het nieuwe abonnementsbedrag overeenkomt met het bedrag dat vermeld stond tijdens het prijsvergelijkingsproces.

Deze extra controle kun je het beste 2 maanden nadat je bent overgestapt uitvoeren. Deze periode hangt namelijk samen met de maximale uitloop van het overstappen. De controle na 2 maanden voorkomt verwarring bij bijvoorbeeld een verlate afschrijving van de oude aanbieder.

Mocht je alsnog tegen problemen aanlopen, het totaalbedrag klopt bijvoorbeeld niet of het oude contract is niet goed opgezegd, dan raadt Overstap Partner je aan direct (telefonisch) contact op te nemen met de nieuwe aanbieder. In de meeste gevallen is deze in staat om de problemen te verhelpen.

EINDE STAPPENPLAN

Je hebt het stappenplan succesvol doorlopen en zult hopelijk een mooi bedrag besparen op je alles-in-1 contract.
Keer terug naar de overzichtspagina en begin snel met het besparen op tal van andere kosten!

Doordat je bent overgestapt via de vergelijker van Overstap Partner steun je automatisch Stichting Geldzorgen, een goed doel dat zich inzet voor mensen die het financieel niet zo breed hebben. Overstap Partner doneert namelijk een percentage van wat zij verdient aan jouw overstap, automatisch aan dit goede doel. Overstap Partner wil zo een duurzame bijdrage leveren aan onze maatschappij.