ENERGIE LEVERANCIERS
VERGELIJKEN

Er zijn talloze sites waar je tegenwoordig energiecontracten kunt vergelijken. Er zijn echter vrij weinig sites die jou precies vertellen waar je gedurende het overstapproces rekening mee moet houden. Wanneer kun je bijvoorbeeld overstappen naar een andere energieleverancier en hoe zit het eigenlijk met de jaarlijkse verbruiksgegevens en het voorschotbedrag? Onderstaand stappenplan is ontworpen om deze vragen te beantwoorden en het overstappen zo simpel en duidelijk mogelijk te maken. Iedereen kan namelijk overstappen naar de voor hen goedkoopste energieleverancier en hiermee flink besparen.

GEGEVENS JAARNOTA

Om te kunnen overstappen van energiemaatschappij heb je de meest recente jaarnota nodig. Deze nota word je eens per jaar toegestuurd per e-mail of post en bevat een aantal gegevens waaronder:

  • Het elektriciteitsverbruik in kilowattuur (kWh) gedurende de afgelopen 12 maanden;
  • Het gasverbruik in kubieke meter (m³) gedurende de afgelopen 12 maanden;
  • Het totaalbedrag van het afgelopen jaar.

Mocht je de jaarnota niet kunnen vinden, neem dan even contact op met je huidige energieleverancier.
Zij kunnen deze vervolgens nogmaals naar je toesturen.

Hou rekening met de einddatum van je huidige contract voordat je internet en tv aanbieders gaat vergelijken en nieuwe contracten afsluit. Dit voorkomt dat je 2 contracten tegelijkertijd hebt lopen. Heb je een doorlopend contract (langer dan één jaar klant), dan kun je het contract meestal maandelijks opzeggen en is overstappen zeker de moeite waar.

Voordat je providers kunt gaan vergelijken, moet je rekening houden met het type aansluiting. Sommige aanbieders leveren alleen pakketten voor een Coax-aansluiting, terwijl andere enkel werken met ISRA-aansluitingen. Check dit goed voordat je gaat vergelijken om misverstanden te voorkomen.

ENERGIE VERGELIJKEN

Gebruik voor deze stap de onderstaande energievergelijker. Begin met het invoeren van jouw eigen gegevens.

Na het invoeren van de gegevens zullen de energiecontracten worden vergeleken en krijg je een overzicht dat het beste aansluit bij jouw wensen. Laat je niet te snel verleiden door de welkomstkortingen, maar hou vooral de totaalprijs per jaar goed in de gaten. Klik op “aanvragen” om door te gaan naar de pagina van de betreffende energieleverancier. Bij stap 3 leggen wij je uit waar je rekening mee moet houden.

Veel gezinnen kiezen voor het koppelen van verschillende contracten bij meerdere aanbieders. Dit is echter in de meeste gevallen niet voordeliger. Bij de Overstap Partner kun je precies zien wat je kunt besparen door je losse contracten te vergelijken met de alles-in-1-pakketten.

Als je gaat overstappen moet je altijd kijken naar wat je nou eigenlijk nodig hebt. Het klinkt aanlokkelijk om zo’n groot pakket met extra korting af te sluiten, maar is niet altijd voordeliger. Bijvoorbeeld als je korting krijgt bij 200 Mbit/s downloadsnelheid, maar als je voornamelijk thuis tv kijkt, heb je aan 50 Mbit/s downloadsnelheid ook voldoende. Laat je dan ook niet verleiden door kortingen op hogere afnames, want uiteindelijk betaal je die overwaarde alsnog.

Energievergelijker

     AFSLUITEN ENERGIECONTRACT

Op de pagina van de nieuwe energieleverancier moet je nogmaals je gegevens invullen. Zorg ervoor dat deze allemaal kloppen. Let hierbij vooral op het invoeren van het juiste IBAN-rekeningnummer.
Na het versturen van jouw aanvraag ga je het contract aan en gaat de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen in. Ook zal de nieuwe energieleverancier het oude contract voor jou opzeggen. Onderstaand vind je een toelichting op deze punten.

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen is er om consumenten te beschermen tegen impulsieve beslissingen en onduidelijke contracten. Het geeft jou de tijd om zonder opgaaf van reden het contract alsnog te ontbinden. Dit houdt in dat als je de overstap ongedaan wilt maken, je binnen 14 dagen contact moet opnemen met de betreffende aanbieder. Zij zijn dan verplicht het contract kosteloos te ontbinden.

Mocht je binnen 14 dagen van gedachten veranderen, dan kun je het contract zonder opgaaf van reden kosteloos opzeggen. Neem hiervoor (telefonisch) contact op met de energieleverancier. Vraag ook om een schriftelijke bevestiging om eventuele misstanden te voorkomen.

Meestal moet je tijdens de contractaanvraag het voorschotbedrag opgeven. Indien dit niet het geval is, dan kun je dit na het afsluiten van het contract aanpassen via jouw online account bij de nieuwe leverancier. Ook is het vaak mogelijk om de aanpassing van het voorschotbedrag telefonisch door te geven. Het voorschotbedrag is een schatting van het totaalbedrag over 1 kalenderjaar. Als consument zul je dit bedrag aan het begin van het jaar moeten betalen via een automatisch incasso. Aan het eind van het jaar zal er aan de hand van je daadwerkelijke gebruik worden gekeken of je moet bijbetalen (naheffing) of dat je geld terugkrijgt.

Indien je de afgelopen jaren geen naheffing hebt gekregen, raadt Overstap Partner je aan om hetzelfde voorschotbedrag op te geven als bij jouw oude leverancier. Dit voorkomt dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen

De extra controle kun je het beste 2 maanden nadat je bent overgestapt uitvoeren. Deze periode hangt namelijk samen met de maximale uitloop van het overstappen. De controle na 2 maanden voorkomt verwarring bij bijvoorbeeld een verlate afschrijving van de oude aanbieder.

Mocht je alsnog tegen problemen aanlopen, het totaalbedrag klopt bijvoorbeeld niet of het oude contract is niet goed opgezegd, dan raadt Overstap Partner je aan direct (telefonisch) contact op te nemen met de nieuwe aanbieder. In de meeste gevallen is deze in staat om de problemen te verhelpen.

     CONTROLEREN

Het overstappen van energieleverancier is door dit stappenplan hopelijk goed verlopen. Desalniettemin raadt Overstap Partner aan om alsnog te controleren of het oude contract is opgezegd en of het voorschotbedrag klopt. Via je rekening kun je snel zien of je oude leverancier nog geld afschrijft en of het betaalde voorschotbedrag overeenkomt met het bedrag dat je hebt opgegeven.

 

  • Zorg ervoor dat de opzegtermijn van 30 dagen overeenkomt met de ingangsdatum van je nieuwe alles-in-1 contract.
  • Vergeet de handtekening niet wanneer je de uitgeprinte brief zelf opstuurt.
  • Let op dat de klantnaam en het klantnummer correct staan vermeld.
  • Het is in sommige gevallen ook mogelijk om jouw contract telefonisch op te zeggen. Neem voor deze mogelijkheid contact op met jouw huidige aanbieder.

De extra controle kun je het beste 2 maanden nadat je bent overgestapt uitvoeren. Deze periode hangt namelijk samen met de maximale uitloop van het overstappen. De controle na 2 maanden voorkomt verwarring bij bijvoorbeeld een verlate afschrijving van de oude verzekeraar.

Mocht je alsnog tegen problemen aanlopen, het premiebedrag klopt bijvoorbeeld niet of de oude verzekering is niet goed opgezegd, dan raadt Overstap Partner je aan direct (telefonisch) contact op te nemen met de nieuwe verzekeraar. In de meeste gevallen is deze in staat om de problemen te verhelpen.

EINDE STAPPENPLAN

Je hebt het stappenplan succesvol doorlopen en zult hopelijk een mooi bedrag besparen op de energierekening. Keer terug naar de overzichtspagina en begin snel met het besparen op tal van andere kosten!

Doordat je bent overgestapt via de energievergelijker van Overstap Partner steun je automatisch Stichting Geldzorgen, een goed doel dat zich inzet voor mensen die het financieel niet zo breed hebben. Overstap Partner doneert namelijk een percentage van wat zij verdient aan jouw overstap, automatisch aan dit goede doel. Overstap Partner wil zo een duurzame bijdrage leveren aan onze maatschappij.

Stappenplan

1 – Gegevens

2 – Vergelijken

3 – Overstappen

4 – Controleren

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Toggle Content

Toggle Content

Toggle Content